
System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) zwiększa bezpieczeństwo na drodze, sygnalizując znaczne spadki ciśnienia w oponach. Dowiedz się, jak działa system TPMS.
Skrót TPMS odnosi się do systemu monitorowania ciśnienia w oponach: elektronicznego systemu, który ostrzega, jeśli opony są znacząco niedopompowane. W 2000 roku ustawa Transportation Recall Enhancement, Accountability and Documentation Act (TREAD Act) wprowadziła obowiązek stosowania systemów TPMS celem zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Ustawa TREAD stanowi między innymi, że wszystkie pojazdy wyprodukowane po wrześniu 2007 r. muszą być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach.
Systemy monitorowania ciśnienia w oponach odgrywają istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. TPMS pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie w oponach, co ma zasadnicze znaczenie dla stabilności pojazdu, zużycia paliwa i ogólnego bezpieczeństwa na drodze.
Jak TPMS działa?
Istnieją dwa typy systemów monitorowania ciśnienia w oponach. To producenci pojazdów decydują, który z nich zastosują.
Pośredni system monitorowania ciśnienia w oponach
Pośredni system TPMS współpracuje z układem ABS pojazdu. Nie mierzy bezpośrednio ciśnienia w każdej oponie, ale wykorzystuje prędkość obrotową koła do określenia ciśnienia powietrza. Jeśli czujniki prędkości kół zauważą, że jedna z opon pojazdu toczy się z inną prędkością niż pozostałe, wskaźnik ciśnienia w oponach się podświetla.
Z reguły pośredni system TPMS jest tańszą opcją z tych dwóch typów systemów monitorowania ciśnienia w oponach. Warto zauważyć, że pośredni system TPMS wymaga zresetowania po rotacji i napompowaniu opon.
Bezpośredni system monitorowania ciśnienia w oponach
System bezpośredniego monitorowania ciśnienia w oponach mierzy ciśnienie powietrza w każdej z opon. Każda opona jest wyposażona w czujnik, a dane z systemów monitorowania są przesyłane bezpośrednio do deski rozdzielczej samochodu. Jeśli ciśnienie powietrza spadnie o 25% poniżej zalecanego przez producenta pojazdu poziomu, wskaźnik TPMS na desce rozdzielczej się podświetli.
Bezpośredni system TPMS zapewnia dokładniejsze dane w porównaniu z pośrednim systemem. Ponadto nie wymaga resetowania po napompowaniu lub wymianie opon.

Zalety systemów monitorowania ciśnienia w oponach
System monitorowania ciśnienia w oponach ułatwia wykrycie znacznego spadku ciśnienia w oponach. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia ma zasadnicze znaczenie dla bezpiecznej i wydajnej jazdy. Niskie ciśnienie w oponach może przyczynić się do powstania niebezpiecznych sytuacji na drodze - monitorowanie ciśnienia w oponach zwiększa więc bezpieczeństwo na drodze.
Niedopompowane opony są bardziej podatne na przebicie i stanowią zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Gdy opony są odpowiednio napompowane, pojazd jest bardziej przewidywalny, układ kierowniczy lepiej reaguje, a droga hamowania jest krótsza. Ponadto prawidłowo napompowane opony zużywają się równomiernie, co pomaga w utrzymaniu sprawności cichej pracy opon.
Co więcej, system TPMS wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Jazda z niedopompowanymi oponami zwiększa opory toczenia, przez co pojazd zużywa więcej paliwa. Dzięki wykryciu niskiego ciśnienia w oponach i napompowaniu ich pojazd zużywa mniej paliwa. Zużycie paliwa można również zmniejszyć, używając opon o wysokich wskaźnikach efektywności paliwowej.
Co zrobić, gdy zaświeci się kontrolka
Gdy wskaźnik systemu monitorowania ciśnienia w oponach się podświetla, oznacza to, że ciśnienie w oponach znacząco spadło. Ciśnienie w oponach należy sprawdzić na stacji benzynowej, w warsztacie lub sklepie z oponami. Ciśnienie należy sprawdzić we wszystkich czterech oponach. Napompuj oponę lub opony, które utraciły prawidłowe ciśnienie. Po przywróceniu prawidłowego ciśnienia powietrza kontrolka powinna zgasnąć. Jeśli tak się nie stanie, wskaźnik może wymagać zresetowania.
Nagły spadek ciśnienia w oponie może być również spowodowany jej przebiciem. W przypadku przebicia opony należy wymienić uszkodzoną oponę na zapasową. Pamiętaj, że opona zapasowa jest przeznaczona wyłącznie do użytku tymczasowego i może nie być wyposażona w system TPMS. Należy ją jak najszybciej wymienić na odpowiednią oponę.
Inne oznaki niskiego ciśnienia w oponach
TPMS jest przydatnym narzędziem służącym do monitorowania ciśnienia w oponach. Jednak czujniki ciśnienia w oponach rejestrują tylko znaczne spadki ciśnienia, co oznacza, że nie wskazują lekko niedopompowanych opon. Oto kilka oznak, które wskazują, że ciśnienie w oponach może być zbyt niskie:
- Nietypowy hałas opon. Gdy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, w czasie jazdy może być słyszalny dudniący dźwięk.
- Zużycie krawędzi. Niedopompowane opony mają tendencję do szybszego zużywania się na krawędziach.
- Zwiększone zużycie paliwa. Jeśli musisz tankować częściej niż zwykle, może to być spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w oponach.
- Gorsza responsywność. Przy zbyt niskim ciśnieniu w oponach trudniej jest kierować pojazdem i zwalniać. Możesz mieć również wrażenie, że pojazd ma gorszą przyczepność.
Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach
Jazda z prawidłowym ciśnieniem w oponach pomaga lepiej kontrolować pojazd, zużywa mniej paliwa i wydłuża żywotność opon. Pamiętaj, że system TPMS nie zastępuje ręcznej kontroli ciśnienia w oponach. Zalecamy sprawdzanie ciśnienia w oponach co najmniej raz w miesiącu. Ciśnienie w oponach warto mierzyć również wtedy, gdy zauważysz któryś z wyżej wymienionych powyżej objawów. Regularna kontrola ciśnienia w oponach wydłuża ich żywotność i poprawia bezpieczeństwo na drodze.
Należy pamiętać, że obowiązkiem kierowcy jest upewnienie się, że opony są bezpieczne i odpowiednie dla jego pojazdu oraz przestrzeganie wytycznych producenta pojazdu dotyczących prawidłowego użytkowania i konserwacji. W celu uzyskania szczegółowych porad należy skonsultować się z najbliższym Nokian Tyres dealer dealerem lub producentem pojazdu.