Koło zapasowe może uratować sytuację, gdy opona ulegnie uszkodzeniu

Koło zapasowe może uratować sytuację, gdy opona ulegnie uszkodzeniu

Koło zapasowe w samochodzie może uratować sytuację w razie awarii na drodze. Jeśli samochód jest wyposażony w odpowiednie koło zapasowe i narzędzia niezbędne do jego wymiany, można kontynuować podróż i samodzielnie wymienić uszkodzoną oponę. Czasami jednak koło zapasowe różni się od innych opon w pojeździe. W takim przypadku koło służy jedynie jako rozwiązanie tymczasowe, nieprzewidziane do dłuższych podróży.

Różne rodzaje kół zapasowych

Dostępne są różne rodzaje kół zapasowych, które różnią się rozmiarem i tym, czy są przeznaczone wyłącznie do krótkotrwałego użytku, czy do normalnej jazdy. Zamiast koła zapasowego, samochód może być wyposażony w zestaw naprawczy służący do naprawy drobnych uszkodzeń:

  • Pełnoprawne koło zapasowe ma taki sam rozmiar jak pozostałe koła w samochodzie. Koło zapasowe o tym samym rozmiarze może zastąpić uszkodzoną oponę, ale zajmuje dużo miejsca w samochodzie.
  • Rozmiar koła zapasowego może różnić się od innych opon w samochodzie, ale służy tylko do zastosowań tymczasowych. Tego rodzaju kół zapasowych można używać jedynie do chwili naprawy uszkodzonej opony. Warto przy tym pamiętać, że mała opona zapasowa nie spełnia wymogów pełnowymiarowej opony, lecz stanowi tymczasowe rozwiązanie, przeznaczone do dojechania do warsztatu. Ten rodzaj koła zapasowego ma też ograniczenie prędkości i nie należy jeździć na nim z prędkością przekraczającą 80 km/h, co zwykle jest napisane bezpośrednio na kole zapasowym. Jednakże mniejsze koło zapasowe zajmuje mniej miejsca w samochodzie niż pełnowymiarowe koło zapasowe.
  • W celu zredukowania wagi i zaoszczędzenia miejsca potrzebnego na koło zapasowe, wiele samochodów może w ogóle go nie posiadać. Zamiast tego samochód jest wyposażony w zestaw naprawczy, który może być wykorzystany do załatania mniejszych uszkodzeń. W takim przypadku należy pamiętać o dokładnym sprawdzeniu zestawu naprawczego i jego daty ważności. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w zestaw naprawczy zastępujący koło zapasowe, zapoznaj się również z jego obsługą na wypadek, gdybyś go potrzebował. Tak jak w przypadku dojazdowego koła zapasowego, łatanie opony nie jest stałym rozwiązaniem.

Wybór koła zapasowego przewożonego w samochodzie uzależniony jest od tego, czy w bagażniku jest wystarczająco dużo miejsca, aby przechowywać w nim duże koło zapasowe. Wielu kierowców może również chcieć uniknąć dodatkowej wagi opony zapasowej z tyłu samochodu. Jeśli jednak samochód jest często użytkowany w terenie lub poza miastem, lepszym wyborem może być zastosowanie pełnoprawnego koła zapasowego. Pełnoprawne koło zapasowe nie jest jednak konieczne w miejscach, w których mniejsze koło zapasowe spełnia swoje zadanie, a pomoc jest łatwo dostępna.

Czym są opony typu flat run?

Opony typu flat run, czyli odporne na przebicie, mogą być użytkowane nawet wtedy, gdy zostaną przebite. Na przykład opony Flat Run Nokian Tyres mogą być eksploatowane bez ciśnienia. W tym przypadku możliwe jest kontynuowanie jazdy z uszkodzoną oponą pomimo jej awarii, do czasu wymiany opony na sprawną.

W zależności od stopnia załadowania pojazdu na oponie Nokian Tyres Flat Run można przejechać 50-150 km bez ciśnienia w oponach. Zalecana prędkość maksymalna to 80 km/h i 50 km/h na śliskiej nawierzchni. Dowiedz się więcej o technologii Flat Run firmy Nokian Tyres.

Kiedy należy kupić nowe koło zapasowe?

Nawet jeśli koło zapasowe po prostu leży w bagażniku to nie jest ono wieczne. Co więcej, stan opony zapasowej powinien być regularnie sprawdzany, aby w razie potrzeby była gotowa do użycia.

Sprawdź ciśnienie powietrza i głębokość bieżnika opony zapasowej na początku każdego sezonu. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika dla opon letnich wynosi 1,6 mm, a dla opon zimowych 3 mm. Są to jednak minimalne dopuszczalne głębokości bieżnika, a nie wartości zalecane dla bezpiecznej jazdy. Opona powinna zostać wymieniona na nową na długo przed osiągnięciem minimalnej dopuszczalnej głębokości bieżnika.

Sprawdzając ciśnienie powietrza w kole zapasowym, zaleca się napompowanie go nieco bardziej niż zwykle. Wynika to z faktu, że z czasem ciśnienie powietrza w oponie zapasowej spada, nawet jeśli opona nie jest używana. Należy również pamiętać, aby kontrolować ciśnienie w pozostałych oponach, ponieważ jazda z nieprawidłowym ciśnieniem może doprowadzić do ich przedwczesnego zużycia, a nawet uszkodzenia. Wskazane jest również stosowanie nieco wyższego ciśnienia w oponach zimowych.

Poza stanem opony, ważne jest, aby pamiętać o jej wieku. Stan i właściwości jezdne opon pogarszają się wraz z upływem czasu, nawet jeśli te nie są używane. Datę produkcji opony można znaleźć na jej boku, gdzie znajduje się oznaczenie tygodnia i roku produkcji. Maksymalny okres eksploatacji opony powinien wynosić sześć lat, a całkowity wiek 10 lat, niezależnie od tego, jak długo opona była eksploatowana.

Jeśli nie masz pewności co do stanu opony koła zapasowego, zawsze lepiej jest wymienić ją na nową, niż zastanawiać się, czy nadal może być używana. Wybierając oponę zapasową do swojego samochodu, najpierw zwróć uwagę na jej rozmiar. Rozmiar opon można sprawdzić na podstawie oznaczeń na boku opony. Zapoznaj się też z ofertą opon zimowych i letnich Nokian Tyres w Internecie. Znajdziesz tam opony dopasowane do Twojego samochodu.