ARZiolkowski • 5 lata temu
Posiadam doświadczenie w rajdach samochodowych na asfalcie oraz jestem miłośnikiem aut terenowych i jazdy off-road, czyli kompletnego przeciwieństwa szybkiej sportowej jazdy po zakrętach. Jeśli chodzi o jazdę po asfalcie, zawsze najważniejszym parametrem były właściwosci jazdy po mokrym i zimnym asfalcie. Na suchym nawet kiepską oponą da się co nie co zdziałać, ale jak już spadnie deszcz to o bezpiecznej jeździe można zapomnieć. Dlatego do samochodu osobowego zawsze preferowałem opony deszczowe. Są głośniejsze a ich wygląd nie jest atrakcyjny. W zimie natomiast wybierałem opony takie jak Nokian WR D4, także aby dobrze radziły sobie w błocie pośniegowym i podczas jazdy po wodzie. Tak, mieszkam wysoko w górach i zimą jazda po drogach to także w 85% jazda po mokrej nawierzchni. Masa zakrętów, duże różnice w wysokości oraz spora rozbieżność w temperaturach sprawia wrażenie, że nie da się idealnie wybrać opony na takie sytuacje. Przykładowo rano wyjeżdżając do pracy mam minus 5 stopni i w trakcie dojazdu do miasta temperatura rośnie do plus 3 a po południu wzrasta nawet do ponad 14 stopni. Trwa tak od późnego września do maja. Poza tym pracuję w Czechach, gdzie niezależnie od temperatury, od listopada jazda na zimówkach jest obowiązkowa. Często trzeba było zdzierać swoje zimowki na długo nim doczekały się faktycznie śniegu. Ale zmienność pogody i temperatur nie pozwalała na zmianę co chwila opon z zimowych na letnie. Dlatego, gdy zakupiłem dla siebie i rodziny Volvo XC70 z silnikiem 3.2 inline 6 benzyna, biorąc pod uwagę jego zdolności do jazdy w każdych warunkach i nie tylko po asfalcie zacząłem poszukiwania opony coś a LA AT (All Terrain) jak w terenowkach, z tym, że dla osobówek. Kiedyś słyszałem jak ktoś określił całoroczne opony, że jak są do wszystkiego to są do niczego. Zgadza się. Lecz są wyjątki. Takim właśnie wyjątkiem od reguły są np moje opony Nokian Weatherproof SUV 215/65R16 w moim XC70. Auto duże i dużo waży więc zakupiłem wariant SUV. Posiadam je od maja ubiegłego roku i przejechałem na nich ponad 30tys km. Upalny czerwiec w Chorwacji nie wpływał negatywnie na jakość prowadzenia. Zadziwiająco cicha opona. Stabilna przy wysokich temperaturach, a mam w sumie niezły balon. Przy prędkościach autostradowych podczas ulewy, opona nie do zastąpienia. Nagłe hamowania i zmiany kierunków na serpentynach w każdych możliwych warunkach pogodowych i temperaturowych pozwalają dobrze czuć samochód. Jazda po krawężnikach w ciasnych miejskich uliczkach nie jest im straszna. Ponadto na błocie i szutrze jest znakomita. Śnieg i bardzo wyślizgany śnieg to dla tych opon pestka. Nie spodziewałem się, że może istnieć opona, która nadaje się do wszystkiego i jednocześnie, nie kosztuje majątek. Cóż, następny komplet, to na pewno opony Weatherproof SUV, i dalej będę miał gdzieś prognozy i dylematy typu: zmieniać na zimowe czy nie? zmieniać już na letnie, czy może za tydzień? Cudowna opona. Jeden jedyny minus z jakim trzeba się pogodzić, to szybkie zużywanie się bieżnika w lecie w stosunku do typowych letnich opon, ale to normalne, jeśli chodzi o miękkie mieszanki, a takie muszą być, aby opona radziła sobie zimą w niskich temperaturach. Jest niesamowita ta opona. Mówię to Wam ja, rajdowiec, off Road owiec, ale na codzień jeżdżący poczciwym Volvo w automacie, z cudowną żoną, dwójką wspaniałych dzieci oraz dużym radosnym psem. To dla ich bezpieczeństwa kupiłem Volvo, do dla bezpieczeństwa posadziłem go na Nokianach Weatherproof SUV. A komfort i satysfakcja bezcenna. Polecam serdecznie. Pozdrawiam Adrian.
Polecam ten produkt