Nokian Tyres Snowproof 1 to bezpieczne i niezawodne opony zimowe klasy premium przeznaczone do samochodów osobowych. Gwarantują pewne i przewidywalne prowadzenie na śniegu, błocie pośniegowym oraz stabilność na mokrej nawierzchni.
Więcej informacjiOpony zimowe do samochodu osobowego
Nokian Tyres
Snowproof 2
Nokian Tyres Snowproof 2 to bezpieczne i niezawodne opony zimowe klasy premium do samochodów osobowych, gwarantujące pewne oraz bezpieczne prowadzenie w każdych warunkach zimą, na śniegu, błocie pośniegowym oraz na wodzie.
Więcej informacjiNokian Tyres
Snowproof P
Nokian Tyres Snowproof P to nowoczesne opony o sportowym charakterze, łączące sterowność i przyczepność w warunkach zimowych dzięki znakomitej trakcji, krótszej drodze hamowania i lepszej stabilności w zakrętach.
Więcej informacjiCzym charakteryzują się opony zimowe?
Opona zimowa to rodzaj opony pneumatycznej zbudowanej z miękkiej gumy i wyposażonej w kierunkowy bieżnik z gęsto upakowanymi lamelami i szerokimi rowkami do odprowadzania wody i błota pośniegowego. Taka opona zapewnia maksymalną przyczepność na śniegu i lodzie i jest zaprojektowana tak, aby przy niskich temperaturach.
Budowa opony zimowej
Opona zimowa jest zbudowana nieco inaczej od opony letniej. Służy przecież do nieco innych celów. Musi doskonale odprowadzać wodę i błoto pośniegowe oraz zapewniać jak najlepszą przyczepność w trudnych warunkach.
Dlatego najbliżej osi opony, czyli środka jej bieżnika umiejscowione zostały skośne bloki, pomiędzy którymi znajdują się szerokie rowki. Jeszcze szersze rowki znajdują się pomiędzy blokami a zewnętrznymi elementami bieżnika, czyli lamelami.
Zarówno bloki jak i lamele mają w sobie głębokie wyżłobienia, które mają wgryzać się w podłoże i zapewniać maksymalną przyczepność, a także szybko odprowadzać wodę i błoto pośniegowe.
Dlaczego opony zimowe są niezbędne?
Faktem jest, że klimat w Polsce się zmienia i trudno już w naszym kraju o białe zimy. Obecnie przypominają one raczej jesień. Nie zmienia to jednak faktu, że temperatury spadają, często poniżej zera.
W takich warunkach, nawet przy braku śniegu i lodu, opona letnia całkowicie zmienia swoją charakterystykę pracy. Guma twardnieje i inaczej się deformuje, a opona nie jest w stanie dobrze przylegać do podłoża, przez co nie zapewnia odpowiedniej przyczepności.
To jednak nie wszystko, nawet w warunkach przypominających jesień opona zimowa jest niezbędna z innego powodu. Powodem tym są częste opady deszczu i woda zalegająca na ulicach. Opona zimowa posiada szerokie rowki i jest w stanie odprowadzać większą ilość wody i zapobiec zjawisku, które jest opisywane jako akwaplanacja lub z angielskiego aquaplaning.
Polega ono na prawie całkowitej utracie przyczepności w skutek zbyt dużej ilości wody pomiędzy powierzchnią asfaltu i oponą. Jeśli opona nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru wody, to samochód praktycznie płynie po drodze. Nie musimy chyba wyjaśniać, jak niebezpieczne to jest.
Ostatnim, chyba oczywistym powodem, dla którego opona zimowa jest niezbędna, jest lepsza przyczepność na śniegu i lodzie. Jak chyba każdy z nas wie, podłoża te są wyjątkowo śliskie i trudno jest na nich utrzymać przyczepność. Opona zimowa ma tak zaprojektowany bieżnik i jest stworzona z takiej mieszanki gumy, aby zapewniać maksymalną przyczepność w tych trudnych warunkach.
Opona zimowa jest więc niezbędna, ponieważ zapewnia maksymalną możliwą przyczepność, a co za tym idzie maksymalny możliwy poziom bezpieczeństwa tobie, twoim pasażerom i innym uczestnikom ruchu. Musisz jednak pamiętać, że nawet najlepsza opona zimowa nie jest gwarantem bezpieczeństwa i to od ciebie i tego jak dostosujesz swoje zachowanie na drodze, zależy bezpieczeństwo twoje i twoich najbliższych.
Wady opon zimowych
Opony zimowe, jak już wiesz, mają wiele zalet, a w pewnych przypadkach są wręcz niezbędne. Mają one również pewne wady. Nie nadają się do jazdy przy wysokiej temperaturze i wiosną wymagają zmieniania ich na opony letnie, tylko po to, aby jesienią znów zakładać je z powrotem.
Te zabiegi wymagają uwagi, planowania, no i oczywiście nie są darmowe. Ze względu na wysoki bieżnik i szeroki rowki pomiędzy blokami i lamelkami opony zimowe są dużo głośniejsze od opon całorocznych, czy tym bardziej letnich.
Co, jeśli na oponach zimowych będę jeździć w lecie?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, opona zimowa nie nadaje się do jazdy w wysokiej temperaturze. Jest bowiem zrobiona z takiej mieszanki gumy, która ma być odpowiednio elastyczna przy niskich temperaturach. Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że przy wysokiej temperaturze staje się ona zbyt miękka.
Zbyt miękka opona nie wpływa co prawda na bezpieczeństwo, jest ona w dalszym ciągu przyczepna i jedyną zauważalną różnicą będzie fakt, że będzie ona znacznie głośniejsza od opony letniej i będzie wydawała charakterystyczny dźwięk. To nie jest jednak wada, przez która na oponie zimowej nie wolno jeździć latem. Wadą tą jest jej nadmierne zużywanie się.
Mieszanka gumy, która zbytnio mięknie przy wysokiej temperaturze błyskawicznie zużywa się na gorącym asfalcie. Jeśli więc zapomnisz o zmianie opony zimowej na letnią lub zignorujesz ten obowiązek, to najprawdopodobniej na koniec sezonu okaże się, że musisz kupić nowy zestaw opon.
Gdzie przechowywać opony zimowe?
Jeśli masz garaż lub duży dom, to przechowywanie opon zimowych nie jest pewnie dla ciebie problemem. Jeśli jednak twój dom jest nieco mniejszy lub mieszkasz w mieszkaniu, to przechowywanie opon zimowych może okazać się problematyczne. Jest jednak na to sposób.
Przechowywanie opon zimowych oferują te same firmy, które zajmują się ich wymianą. Jeśli więc przechowywanie kompletu opon zajmuje niepotrzebnie twoją przestrzeń życiową, to możesz za opłatą przenieść ten problem na kogoś innego. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że kiedy wiosną i jesienią jedziesz wymienić opony, to nie musisz martwić się ich pakowaniem.
95 % użytkowników poleca nasze produkty
Racjonalni klienci wymagają dużo od zakupionych produktów. Wrażenia z osobistego użytkowania produktu tworzą silne poczucie, czy zakup był dobry.
Oceń swoje opony!