czw lipca 14 09:05 2016 w kategorii Aktualności firmowe

Sprawdź swoje opony letnie a zapewnisz sobie większe bezpieczeństwo i wydłużysz dwukrotnie ich żywotność

W okresie letnim większość kierowców planuje długie trasy do bardziej odległych miejsc. Aby droga była maksymalnie bezpieczna i opony wytrzymały jak najdłużej, Nokian Tyres zdecydowanie zaleca sprawdzenie ich stanu i dostosowanie stylu jazdy.

Mimo, że kierowcy są przyzwyczajeni do wykonywania regularnych przeglądów technicznych swojego samochodu takich jak wymiana oleju, filtrów i innych części, ciągle mało uwagi poświęcają swoim oponom. Do trzech najczęściej występujących złych nawyków należy zbyt mała głębokość bieżnika, niewłaściwe ciśnienie w oponach i korzystanie z opon zimowych w okresie letnim. Braki te powodują występowanie dużych zagrożeń, ponieważ opona odgrywa zasadniczą rolę pod względem bezpieczeństwa całego pojazdu..

W większości krajów europejskich przepisy określają minimalną głębokość bieżnika na 1,6 milimetra. Jednak opony o tej minimalnej głębokości rzeźby bieżnika nie są już oponami bezpiecznymi. Zagrożenie szybko wzrasta od momentu kiedy głębokość rzeźby bieżnika spadnie poniżej czterech milimetrów, którą zaleca jako bezpieczną większość producentów opon.

Niektórzy kierowcy używają opony zimowe również w lecie. Bardziej miękka mieszanka gumowa i rzeźba bieżnika opon zimowych są stworzone specjalnie na potrzeby warunków zimowych i dlatego ich przyczepność do nawierzchni mokrej nie osiąga w okresie letnim takiego samego poziomu jaki osiągają opony letnie. Testy potwierdzają, że na nawierzchni mokrej droga hamowania na oponach zimowych jest o około 20 % dłuższa niż na oponach letnich. Bardziej miękka mieszanka gumy także zmniejsza stabilność toru jazdy na oponach zimowych co może prowadzić do utraty stabilności załadowanego samochodu przy szybkich zmianach toru jazdy.

Trzecim istotnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy jest ciśnienie powietrza w oponach. Kierowcy powinni regularnie sprawdzać raz w miesiącu ciśnienie powietrza w oponach, zwłaszcza w okresie letnim. Przy w pełni załadowanym samochodzie ciśnienie w oponach powinno być wyższe o 10 – 15 % w porównaniu z wartością standardową. Sprawdzanie ciśnienia powietrza w oponach nie wykonuje się nigdy bezpośrednio po zakończeniu jazdy. Kierowcy powinni upewnić się, czy przy pomiarze ciśnienia powietrza opony są zimne.

Przedłużenie żywotności opon nic nie kosztuje

Kierowcy w prosty sposób mogą wydłużyć okres użytkowania swoich opon, zmieniając styl jazdy. Ważne jest uświadomienie sobie, że przyzwyczajenia co do stylu jazdy pozostają niezmienne w porównaniu do przyzwyczajeń sprzed 10 lub 15 lat, a technologia zdecydowanie uległa zmianie.

„W dzisiejszych czasach nawet małe samochody do jazdy miejskiej wyposażone są w silniki o dużej mocy. Systemy kontroli jazdy i inne podobne urządzenia są coraz powszechniejsze. Kierowcy coraz bardziej polegają na nich, a więc opony są podczas jazdy poddawane dużym obciążeniom. Na przykład zakręty można pokonywać z coraz wyższą prędkością”, wyjaśnia Matti Morri, kierownik obsługi klientów Nokian Tyres.

Oprócz rozważnej jazdy kierowcy powinni regularnie przekładać opony z osi przedniej na tylną i odwrotnie. Średnio opony zamontowane na osi przedniej zużywają się dwa razy szybciej niż opony na osi tylnej. Dlatego zaleca się przekładanie opon po każdych przejechanych 8 000 kilometrach. I znowu, prawidłowe ciśnienie w oponach jest sprawą kluczową dla każdej opony. Ważne jest uświadomienie sobie, że ciśnienie powietrza w oponach zalecane przez producenta zapewnia z reguły możliwie największy komfort jazdy. Jednak niewielkie zwiększenie ciśnienia w oponach przynosi pewne korzyści.

„Jeżeli zwiększysz ciśnienie powietrza w oponie powyżej wartości zalecanej przez producenta, opona stanie się twardsza i mniej sprężysta. Im mniej sprężysta jest opona, tym mniej zagrzewa się i dzięki temu wydłuża się okres jej użytkowania. Nie istnieją żadne jednoznaczne reguły optymalnego zwiększenia ciśnienia w oponie. Wszystko uzależnione jest od konkretnej sytuacji i od rodzaju pojazdu. Jednak zwiększenie ciśnienia powietrza w oponie o około 0,2 bar nie powoduje żadnych negatywnych skutków, a jednocześnie przynosi pewne korzyści,” stwierdza Morri.

Oprócz wydłużenia okresu użytkowania, zwiększone ciśnienie powietrza w oponach zapewnia większą stabilność toru jazdy i mniejsze opory toczenia, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa. Jedyną niewygodą jest nieznaczne zmniejszenie komfortu jazdy. Dlatego kierowcy powinni rozważyć niewielkie zwiększenie ciśnienia powietrza w oponach.

Kierowcy stale powinni pamiętać, że opony ulegają zużyciu. Jeżeli chcą zmniejszyć zużycie paliwa i zwiększyć bezpieczeństwo jazdy, regularny serwis nowoczesnych opon jest koniecznością. Opony premium o niskim oporze toczenia mogą zaoszczędzić do pół litra paliwa na każdych przejechanych stu kilometrach a dzięki bardzo dobrej przyczepności do nawierzchni mokrej znacząco zwiększyć bezpieczeństwo jazdy.

Kluczowe zalecenia dla kierowców

  • Prowadź statecznie. Unikaj agresywnego przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów.

  • Przekładaj opony z osi przedniej na tylną i odwrotnie co 8 000 kilometrów.

  • Sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach raz na miesiąc. Przed dłuższą podróżą lub jazdą z załadowanym samochodem zwiększ ciśnienie powietrza w oponach zgodnie z zaleceniami. Podczas standardowej jazdy delikatnie zwiększone ciśnienie powietrza w oponach przedłuży okres użytkowania opon i zmniejszy zużycie paliwa.

  • Nie zapominaj o sprawdzaniu ciśnienia powietrza w oponie koła zapasowego! Jeżeli nie posiadasz koła zapasowego, naucz się obsługiwać zestaw naprawczy.

  • Sprawdzaj stan i głębokość rzeźby bieżnika w oponach. Bezpieczna jazda wymaga minimalną głębokość rzeźby bieżnika o wartości 4 mm.

  • Nie przewóź przedmiotów ciężkich w bagażniku dachowym, ponieważ skutkuje to zmianą środka ciężkości pojazdu. 

Zdjęcia dla prasy o dużym stopniu rozdzielczości są do pobrania na:  
www.nokiantyres.com/summerseason-CE                                       

O Nokian Tyres plc

Firma Nokian Tyres plc została założona w roku 1988 a jej korzenie sięgają do roku 1898, kiedy to powstała firma przemysłu gumowego Gummitehdas Oy. Firma jest najdalej w świecie, na północ wysuniętym producentem opon. Wspomaga i ułatwia bezpieczną jazdę w warunkach stawiających wysokie wymagania. Nowoczesne opony dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz  ciężkich pojazdów samobieżnych są sprzedawane przede wszystkim w rejonach zaśnieżonych, lasach i terenach stawiających duże wymagania przy jeździe, które przystosowane są do zmieniających się pór roku.

W roku 2015 przychód netto firmy wyniósł około 1,4 miliarda euro a przy końcu roku firma zatrudniała 4 400 pracowników. Akcje Nokian Tyres są w obrocie giełdowym na giełdzie Nasdaq Helsinki. Zakłady produkcyjne znajdują się w Finlandii i Rosji. W siedzibie firmy w fińskim mieście Nokia znajduje się zakład badawczo-rozwojowy produktów, w którym wykonuje się prototypy i wykonywane są testy. Fabryka Nokian produkuje opony dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz materiały do bieżnikowania. Wszystkie produkty są opracowywane z myślą o zrównoważonym bezpieczeństwie i przyjazności dla środowiska naturalnego przez cały okres użytkowania opony. Więcej informacji znajdziesz na stronie:

http://www.nokiantyres.pl/o-firmie/o-nas/historia/

Rozwój i innowacyjność

Osiągnięcia firmy Nokian Tyres oparte są na zrozumieniu warunków nordyckich i innowacji – nieprzerwanego rozwoju nowych idei zwiększających bezpieczeństwo, wytrzymałość i zrozumienie dla środowiska naturalnego. Wyniki prac firmy są testowane w warunkach, w których sukces odniosą tylko najlepsi. W roku 1934 firma wprowadziła na ogólnoświatowy rynek pierwszą oponę zimową i od tego czasu opona Nokian Hakkapeliitta jest szczytem bezpiecznej jazdy. W roku 2013 firma pobiła rekord prędkości na lodzie, pojazd wyposażony w opony zimowe Nokian Hakkapeliitta 8 osiągnął prędkość 335,713 km/h. Nowa nordycka niewyposażona w kolce opona zimowa Nokian Hakkapeliitta R2 jest oponą najbardziej oszczędną energetycznie w przemyśle samochodowym. Firma oferuje także specjalne opony SUV z bokami z włókien aramidowych, które są bardzo odporne na uszkodzenia. W roku 2014 firma zaprezentowała opony z wysuwnymi kolcami. Więcej informacji znajdziesz na stronie:

http://www.nokiantyres.pl/innowacyjnosc/badania-oraz-rozwoj/

Kontakt

W celu uzyskania szczegółowych informacji należy zwrócić się do:

Hannu Liitsola, dyrektor wykonawczy na Europę środkową, +420 605 236 440, [email protected]

Lukáš Líbal, dyrektor marketingu na Europę środkową, +420 222 507 759, [email protected]

Więcej informacji

Opony letnie Nokian Tyres 
http://www.nokiantyres.pl/opony/samochody-osobowe/opona-letnia/

Technologia boków opony z włókna aramidowego Nokian Tyres
http://www.nokiantyres.pl/innowacyjnosc/technologia-aramidowej-sciany-bocznej-nokian/

Nokian Tyres – ogólnoświatowy najdalej wysunięty na północ producent opon i wynalazca opony zimowej
http://www.nokiantyres.pl/o-firmie/o-nas/historia/

Więcej informacji:

www.twitter.com/NokianTyresCom  
www.youtube.com/NokianTyresCom 
www.facebook.com/nokiantyres  
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc

Nokian Tyres Europa 
Nokian Tyres s.r.o 
V Parku 2336/22 
148 00 Praha 4 
Republika Czeska

Dyrektor wykonawczy na Europę środkową
Hannu Liitsola, Tel. +420 605 236 440 E-mail [email protected]

Dyrektor obsługi klienta na Europę środkową
Sven Dittmann, Dipl. Ing., Tel. +49 160 908 944 04 E-mail [email protected]

Dyrektor marketingu na Europę środkową
Lukáš Líbal, Tel. +420 222 507 759 E-mail [email protected]

Siedziba fińska Nokian Tyres
Nokian Tyres plc 
Pirkkalaistie 7 
P.O.Box 20 
37101 Nokia
Finlandia

Kierownik zarządzania produktem
Petri J. Niemi, Tel. +358 10 401 7646 E-mail [email protected] 

Kierownik biura obsługi klienta
Matti Morri, Tel. +358 10 401 7621 E-mail [email protected] 

Kierownik rozwoju produktu
Jarno Ahvenlammi, Tel. +358 10 401 7741 E-mail [email protected] 

Manager rozwoju
Juha Pirhonen, Tel. +358 10 401 7708 E-mail [email protected]

Manager produktu na Europę środkową
Stéphane Clepkens, Tel. +358 50 462 7536 E-mail [email protected]