Opony zimowe w przyszłości będą musiały dobrze się spisywać w coraz bardziej zróżnicowanych warunkach
Nowe modele opon zimowych będą musiały się sprawdzać w bardzo zmiennych warunkach pogodowych, ponieważ drogi mogą być pokryte wodą, błotem pośniegowym, śniegiem lub lodem. Nokian Tyres produkuje najlepsze na świecie opony zimowe, a bezpieczeństwo pozostanie priorytetem firmy podczas prac nad kolejnymi generacjami opon.
Głównym celem Nokian Tyres jest produkcja jak najbezpieczniejszych opon. Opony to jedyne punkty kontaktu samochodu z drogą, dlatego w razie utraty ich przyczepności wiele pozostałych środków bezpieczeństwa przestaje mieć zastosowanie.
W przyszłości czekają kierowców jeszcze trudniejsze warunki na drogach. Zimy są łagodniejsze, z temperaturą oscylującą wokół zera. W takich okolicznościach, gdy na nawierzchni na przemian tworzy się i topi lód, przyczepność opon jest najsłabsza. Wtedy też swoje atuty pokazują opony zimowe Nokian Tyres — są najbezpieczniejszym wyborem na wszelkie zimowe warunki pogodowe.
Spodziewać się można też większej zmienności pogody, a także częstszego występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych. Producenci opon nie mogą się koncentrować na rozwijaniu pojedynczych cech opon — muszą oferować przyczepność podczas zarówno obfitych opadów śniegu, jak i zimowego deszczu.
„Opony zimowe opracowujemy w sposób maksymalnie wszechstronny, tak aby uzyskać dobrą równowagę przyczepności na lodzie, śniegu i mokrej powierzchni, a także odpowiednie przeciwdziałanie aquaplaningowi i slushplaningowi” – mówi Olli Seppälä szef działu badawczo-rozwojowego Nokian Tyres.
Firma Nokian Tyres zaprezentowała poprzednio oponę koncepcyjną z chowanymi kolcami. Połączenie opon zimowych z kolcami i bez kolców byłoby bardzo korzystne: kolce zapewniałyby przyczepność w razie potrzeby, ale ich negatywny wpływ na nawierzchnię dróg byłby poza tym minimalny. W przyszłości konsumenci będą mogli korzystać z różnych innowacyjnych rozwiązań.
„W ciągu kolejnych pięciu lat upowszechnią się technologie sensorowe. W oponach zimowych pojawią się nowości w postaci dobieranych materiałów oraz geometrii kolców, a także łączenia opon z kolcami” — mówi Jarmo Sunnari menedżer ds. norm, przepisów i atestów w Nokian Tyres.
Jak pogodzić bezpieczeństwo ze zrównoważonym rozwojem
Różne warunki na drogach wymagają różnych materiałów, wzorów bieżnika i innych cech opon. Opona stanowi jednak większą całość i zmiana jednej cechy wpływa zwykle na pozostałe. Zapanowanie nad całością to praca bardzo precyzyjna, szczególnie w przypadku projektowania opon zimowych.
„W porównaniu z oponami letnimi opracowanie bezpiecznej opony zimowej to poważne wyzwanie. Producent opon musi koncentrować się na optymalnej przyczepności w zmiennych warunkach atmosferycznych, uwzględniając przy tym takie kwestie jak wpływ opon na środowisko” — mówi Jarmo Sunnari.
„Wiele innowacji w branży opon to układanki, w których elementy łączą się na nowe sposoby. Kluczowym aspektem innowacyjności jest obserwowanie, co się dzieje w innych sektorach, pod kątem możliwych zastosowań w branży opon” — mówi Teppo Huovila, wiceprezes ds. jakości i zrównoważonego rozwoju w Nokian Tyres.
Nowe etykiety opon w UE
Chcąc ułatwić kupowanie odpowiednich i bezpiecznych opon zimowych, Nokian Tyres aktywnie zabiega o zmiany w etykietowaniu opon. Zostanie ono zaktualizowane w Europie w roku 2021.
Największy problem dotychczas polega na tym, że nie wszystkie opony sprzedawane jako zimowe nadają się do wszystkich warunków panujących zimą. Opony zaprojektowane pod kątem zimy w Europie Środkowej są zupełnie inne od zimowych opon do krajów skandynawskich. Przyczepność na mokrej nawierzchni wyklucza się z przyczepnością na lodzie, dlatego konsumenci mogą kupować nieodpowiednie opony pod wpływem niedostatecznych informacji na etykietach wymaganych w UE.
Oznaczenie przyczepności na lodzie będzie początkowo stosowane tylko w przypadku opon do samochodów osobowych, a przyczepności na śniegu także na oponach do minivanów, lekkich samochodów dostawczych, samochodów ciężarowych i autobusów. Oznaczenia wynikają z międzynarodowych norm i przepisów. Próby przyczepności na lodzie są obecnie normalizowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), a przyczepność na śniegu regulują przepisy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.
Więcej informacji:
Eksperci prognozują, jak będzie się jeździć i jakie będą opony w 2036 roku
Opony przyszłości będą inteligentne – kierowcy chcą, aby reagowały na zmiany pogody
Kontakt:
Piotr Bartha, MSL, 534 870 007,
[email protected]