Badanie Nokian Tyres: europejscy kierowcy wybierają opony całoroczne z powodu wygody i bezpieczeństwa
Ponad połowa kierowców w Europie, którzy używają opon całorocznych, wybiera je ze względu na wygodę, ponieważ nie trzeba ich wymieniać dwa razy do roku. Kolejnym powodem, zgodnie z wynikami ankiety* przeprowadzonej w zeszłym roku przez Nokian Tyres, jest bezpieczeństwo. 50% respondentów uważa, że opony całoroczne są wystarczająco bezpieczne, by używać ich przez cały rok w Europie Środkowej, ponieważ spełniają wszystkie wymagania regulacyjne dotyczące opon zimowych. Ankietę przeprowadzono w czterech krajach: Polsce, Niemczech, Francji i Włoszech. Nowe opony całoroczne Nokian Seasonproof są przeznaczone dla kierowców ceniących niezawodność i bezpieczeństwo najwyższej klasy w zimie na drogach pokrytych śniegiem i błotem pośniegowym, ale też oczekujących najwyższych parametrów i bezproblemowego prowadzenia w lecie.
Rosnąca potrzeba większego bezpieczeństwa na mokrych i zaśnieżonych drogach — nawet poza typowymi dla takiej pogody porami roku — to jedna z głównych przyczyn wyposażania samochodów w Europie w opony sprawdzające się w każdych warunkach pogodowych — mówi Catja Wiedenmann, dyrektor ds. marketingu Nokian Tyres Europe.
Z ankiety przeprowadzonej niedawno przez skandynawskiego producenta opon klasy premium Nokian Tyres wynika, że europejscy kierowcy cenią sobie bezpieczeństwo w każdą pogodę przez cały rok. To bardzo istotne, ponieważ według Global Climate Risk Index[1] warunki pogodowe w Europie są wyjątkowo zmienne.
Przyczepność, prowadzenie, odporność na zużycie i cechy umożliwiające bezpieczną jazdę w zimie w zmieniających się warunkach były również wymieniane wśród najistotniejszych zalet. Kierowcy uczestniczący w ankiecie wskazali, że wybierają opony całoroczne z dwóch względów: wygody i bezpieczeństwa. Wiele gospodarstw domowych preferuje nadal opony sezonowe, a to między innymi z uwagi na zwykle wysokie ceny opon całorocznych. Wygoda jest głównym powodem dla kierowców włoskich — w różnym stopniu zgadza się z tym 70% tej grupy respondentów, a także 63% kierowców z Niemiec. Dla polskich kierowców najważniejsze jest bezpieczeństwo, a 74% z nich zgadza się z tym, że opony całoroczne są wystarczająco bezpieczne na wszystkie pory roku. Podobnego zdania są kierowcy francuscy i włoscy — odpowiednio 56% i 54%.
Respondenci oczekują jednak pewnych udoskonaleń opon całorocznych. Najważniejsza jest poprawa oszczędności paliwa, a na kolejnych miejscach listy życzeń znalazły się dobra odporność na zużycie i cena. Jeżeli chodzi o jazdę po śniegu i błocie pośniegowym, zastrzeżenia mają szczególnie kierowcy włoscy (41%), a także francuscy (35%) i niemieccy (34%), ponieważ uważają, że lokalna pogoda w zimie nadal wymaga właściwości opon sezonowych.
Nokian Seasonproof — połączenie wygody i bezpieczeństwa
Zeszłej jesieni firma Nokian Tyres wprowadziła na rynek nową rodzinę produktów, Nokian Seasonproof i Nokian Seasonproof SUV, która oferuje kierowcom środkowoeuropejskim bezpieczeństwo i całoroczną wygodę.
„Bezpieczeństwo ma zawsze priorytet w naszym podejściu do rozwoju produktów. Nowe opony Nokian Seasonproof to praktyczne rozwiązanie dla kierowców, którzy nie chcą już zmieniać opon w zależności od pory roku, ale też zależy im na bezpieczeństwie jazdy na co dzień w śniegu, błocie pośniegowym czy deszczu — mówi Martin Dražík, menedżer produktu w Nokian Tyres.
Opony we wszystkich rozmiarach są oznaczone symbolem płatka śniegu (3PMSF) wskazującym ich oficjalne zatwierdzenie do użytku zimą. Produkty są dostępne w rozmiarach do nowoczesnych samochodów osobowych, SUV-ów i CUV-ów. Do wyboru są 64 produkty od 14 do 19 cali z indeksami prędkości T (190 km/h), H (210 km/h) V (240 km/h) i W (270 km/h).
Wybór opon zależy od rocznego przebiegu, wieku samochodu i typu paliwa
Większość opon całorocznych stosuje się w małych i średnich samochodach rodzinnych — wskaźnik ten wynosi aż 58% w przypadku samochodów pokonujących od 5000 do 20 000 km rocznie w Niemczech. Przeważająca większość — 78% niemieckich kierowców używających opon całorocznych stosuje je w samochodach na benzynę. Robi tak też 55% polskich kierowców i 45% włoskich, podczas gdy 62% kierowców z Francji woli na nich jeździć samochodami z silnikami Diesla.
Większość respondentów używa opon całorocznych z samochodami mającymi ponad 5 lat. Jedynie 3,75% wszystkich respondentów z Europy Środkowej kupuje opony całoroczne do samochodów nowych, mających mniej niż rok. W związku z tym nic dziwnego, że wielu kierowców rozważa wyposażanie w opony całoroczne drugiego samochodu w gospodarstwie domowym, który osiąga zwykle mniejszy roczny przebieg. Zgadza się z tym 74% polskich kierowców, a także 59% włoskich, 57% niemieckich i 47% francuskich.
Rynek opon całorocznych rośnie
Z ankiety wynika, że większość respondentów używa opon mających mniej niż dwa lata, co oznacza, że wciąż korzystają ze swojego pierwszego zestawu opon całorocznych. Ten wskaźnik jest najwyższy w Polsce (67%), a następnie w Niemczech (57%). Ponadto 77% respondentów zgadza się z tym, że zmiany klimatyczne i łagodniejsza pogoda zimną zwiększą atrakcyjność opon całorocznych dla konsumentów w przyszłości.
Ogólny wskaźnik dynamiki wzrostu sprzedaży opon całorocznych już teraz jest wysoki i wynosi 20–25%. Rynek ten będzie więc nadal mocno rosnąć w przyszłości, a ankieta odzwierciedla te nastroje. 70% respondentów zdecydowanie kupiłoby ponownie opony całoroczne do swojego samochodu.
Informacje o ankiecie dotyczącej opon całorocznych z 2020 r.
* Dane zostały zebrane w ramach ankiety internetowej przeprowadzonej w maju 2020 roku przez firmę badawczą YouGov dla Nokian Tyres. Pytania zadano grupom respondentów z czterech krajów (w Polsce, Niemczech, Francji i Włoszech) liczącym po 300 użytkowników opon całorocznych. Respondentami były osoby mające ponad 18 lat, które uczestniczyły już w zakupie opon. Celem ankiety było zbadanie nastrojów związanych z oponami całorocznymi w porównaniu z sezonowymi, a także przyczyn dokonywania takich wyborów.
Z pełną ofertą opon całorocznych Nokian Tyres można zapoznać się tutaj
Kontakt:
Piotr Bartha, MSL, 534 870 007,
[email protected]
[1] https://germanwatch.org/de/19777