Ponad 85 lat opon zimowych Nokian tyres

Fabryka ogumienia w Nokii rozpoczęła produkcję opon do samochodów osobowych w 1932 roku, kiedy zostały zamówione kompresory i prasy wulkanizacyjne potrzebne do ich produkcji. Pierwsze opony Nokian Tyres składały się z czterech warstw materiału, a ich bardzo płaska powierzchnia przypominała tekturę przytwierdzoną do opony.

Pierwsza opona zimowa na świecie w 1934 roku

Już w początkowym stadium istnienia fabryk ogumienia inżynierowie Nokian Tyres dostrzegli potrzebę stworzenia takiego typu opony, która nadawałaby się szczególnie do zastosowania w warunkach nordyckich.  W ten sposób powstała pierwsza opona ciężarowa z bieżnikiem przeznaczona do użytku zimą. Nazwano ją wówczas „oponą pogodową”.


Pierwsza opona Hakkapeliitta wyprodukowana w 1936 roku 

Pierwsza opona zimowa utorowała drogę dla pierwszej opony zimowej Hakkapeliitta do samochodów osobowych, nazywanej później „Śniegową Hakkapeliitta”. Jej schodkowy bieżnik miał stosunkowo rzadki wzór poprzeczny wyposażony w tak zwane nakładki ssące.  Taki właśnie wzór bieżnika pozostał niezmieniony aż do lat 50-tych dwudziestego wieku. Do rozpoczęcia Wojny Zimowej w 1939 roku, Nokian Tyres wyprodukował 20 000 opon Hakkapeliitta w sześciu różnych rozmiarach.

Światowa prezentacja w Monte Carlo 

Historia opon zimowych Nokian Tyres Hakkapeliitta jest barwna i prestiżowa. Produkowane od 1936 roku opony Hakkapeliitta zyskały światową sławę podczas legendarnych rajdów samochodowych w Monte Carlo w latach 50-tych i 60-tych. Pojazdy wyposażone wówczas w kolcowane opony Kometa Hakkapeliitta nie miały sobie równych na zaśnieżonych i oblodzonych drogach górskich. Fińscy kierowcy nieprzerwanie uzyskiwali znakomite wyniki, co wkrótce doprowadziło do powstania nowego określenia „Latający Finowie”. Opony Hakkapeliitta potwierdziły swoje unikalne cechy i w krótkim czasie stały się obiektem pożądania konkurentów z wielu innych krajów.

Nowy rekord świata w prędkości jazdy na lodzie 

Nowy rekord świata na najszybszy samochód na lodzie został ustanowiony przez Nokian Tyres i   kierowcę testowego Janne Laitinena, który osiągnął prędkość 335,713 km/h (208,602 km/h) na lodzie Zatoki Botnickiej w mroźnych warunkach. Niespotykaną dotąd przyczepność i prędkość gwarantowały opony zimowe z kolcami Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 (255/35R20 97 T XL).

Ponad 80 lat bezpieczeństwa 

Naczelna zasada w Dziale Badań i Rozwoju pozostaje niezmieniona od ponad 80 lat: głównym celem jest tworzenie opon dla kierowców, którzy jeżdżąc w warunkach panujących na Północy cenią bezpieczeństwo i którzy oczekują od opon absolutnej niezawodności w każdej sytuacji.

Do grona opon Nokian Tyres Hakkapeliitta w ostatnim czasie dołączyły kolcowana opona Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 oraz bezkolcowa opona Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 i Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 SUV. Wszystkie z nich były nagradzane w testach przeprowadzanych zarówno przez fińskie, jak i międzynarodowe czasopisma. Opony te posiadają wiele innowacyjnych rozwiązań, które znacznie poprawiają ich przyczepność w trudnych warunkach pogodowych, obniżają opór toczenia, a tym samym zmniejszają zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla.