Obowiązkowy system kontroli ciśnienia w oponach poprawia bezpieczeństwo
Zmiana opon we własnym zakresie będzie trudniejsza i dlatego należy zlecać ją serwisowi oponiarskiemu, radzi specjalista Nokian Tyres. System kontroli ciśnienia w oponach ostrzega przed zbyt niskim ciśnieniem. Prawidłowe ciśnienie zmniejsza zużycie paliwa, gwarantuje komfort jazdy i precyzję prowadzenia.
Obowiązkowy system kontroli ciśnienia w oponach znacznie przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa, lecz utrudnia zmianę opon we własnym zakresie. Dlatego opony powinien zmieniać serwis oponiarski, radzi specjalista Nokian Tyres. System kontroli ciśnienia w oponach ostrzega kierowcę, gdy ciśnienie jest zbyt niskie. Optymalne ciśnienie obniża zużycie paliwa, oferuje maksymalny komfort jazdy i precyzję prowadzenia oraz wydłuża żywotność ogumienia. Od 1 listopada, na mocy rozporządzenia UE, wszystkie nowe samochody osobowe muszą być wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach.
Wprowadzenie tego systemu zapewni kierowcom szereg korzyści, argumentuje Nokian – fiński specjalista w zakresie opon – gdyż gwarantuje on prawidłowe ciśnienie w ogumieniu w każdych warunkach. „Ciśnienie w oponach w znacznej mierze wpływa na właściwości jezdne auta i trwałość opon”, objaśnia Ville Nikkola, Produkt Manager ds. opon do samochodów osobowych sieci serwisowej Vianor firmy Nokian Tyres. „Uszkodzenia nawierzchni, niespodziewane boczne podmuchy wiatru, nagłe manewry omijania i szybko zmieniające się warunki zagrażają bezpieczeństwu na drodze. Zwiększa się ono, gdy ciśnienie w oponach jest dostosowane do obciążenia samochodu i warunków jazdy”.
Według fińskiego Zrzeszenia Handlu Oponami Autonrengasliitto ry 20 procent kierowców w Finlandii jeździ na oponach, w których ciśnienie jest niższe od dopuszczalnego o przynajmniej 0,5 bara. Tylko jedna trzecia kierowców sprawdziła ciśnienie w ogumieniu w ostatnim miesiącu.
System kontroli ciśnienia w oponach pomaga w obniżeniu zużycia paliwa. Optymalne ciśnienie zapewnia przyjemny komfort jazdy, precyzję kierowania i lekkie toczenie, co z kolei ogranicza konsumpcję paliwa. Fińska organizacja ds. bezpieczeństwa na drogach Trafi szacuje, że gdyby wszystkie samochody były wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach, można by zaoszczędzić 2,5 procent paliwa. Oszczędności na podobną skalę są możliwe w Polsce, prognozuje serwis oponiarsko-samochodowy Vianor.
Bezpośrednie systemy kontroli ciśnienia w oponach są dokładniejsze niż pośrednie
Producenci aut mogą wybierać między bezpośrednimi i pośrednimi systemami kontroli ciśnienia w oponach. W systemach bezpośrednich każde koło jest wyposażone w czujnik, który przesyła informacje o ciśnieniu, temperaturze i innych ważnych czynnikach do przyrządów na desce rozdzielczej.
„Bezpośredni system kontroli ostrzega kierowcę, gdy ciśnienie w oponie spada o więcej niż 20 procent poniżej wartości zadanej i zawsze wtedy, gdy spada poniżej 1,5 bara. Zazwyczaj system ten wskazuje również, w której oponie jest za mało powietrza, zależy to jednak od modelu auta”, tłumaczy ekspert, pan Nikkola z serwisu Vianor. Pośredni system kontroli ciśnienia w oponach nie jest tak dokładny jak bezpośredni i działa tylko podczas jazdy, ponieważ wyniki pomiaru opierają się na prędkości kół, którą dostarcza system ABS. Pośredni system kontroli nie wskazuje więc dokładnego ciśnienia w ogumieniu. O tym, jaki system jest montowany w aucie, decyduje producent.
Wymiana opon będzie bardziej skomplikowana
Czujniki bezpośrednio w kołach – ten system będzie z pewnością cieszyć się największą popularnością. Dla kierowców oznacza to bardziej skomplikowaną pod względem technicznym zmianę opon, ponieważ wymaga ona ustawienia na nowo niektórych przyrządów w aucie przez port OBD, gdy wraz z oponą trzeba wymienić także czujniki.
„Dlatego należy zlecać zmianę opon serwisowi oponiarskiemu. W swoich zakładach oponiarskich i samochodowych Vianor dysponuje wszelkimi potrzebnymi urządzeniami i przeszkolonymi pracownikami. To duża zmiana, która może być trudna dla naszych klientów i pracowników”, podsumowuje Ville Nikkola. Według prognozy globalnego przedsiębiorstwa informacyjnego IHS Automotive w 2014 roku sprzedaż nowych samochodów w Europie wyniesie ponad 12 milionów.
W serwisach oponiarskich Nokian opony na wymianę są dostępne także w komplecie z felgami. https://www.nokiantyres.com/produkty
Zdjęcia, dokumenty do pobrania – system kontroli ciśnienia w oponach: www.nokiantyres.com/tpms
Źródła:
Według fińskiego Zrzeszenia Handlu Oponami Autonrengasliitto ry 20 procent kierowców w Finlandii jeździ na oponach, w których ciśnienie jest niższe od dopuszczalnego o przynajmniej 0,5 bara. Tylko jedna trzecia kierowców sprawdziła ciśnienie w ogumieniu w ostatnim miesiącu:
Autonrengasliitto ry Annual Report 2013
http://www.autonrengasliitto.fi/?s=EN
Według prognozy globalnego przedsiębiorstwa informacyjnego IHS Automotive w 2014 roku sprzedaż nowych samochodów w Europie wyniesie ponad 12 milionów: http://europe.autonews.com/article/20140106/ANE/131219869/europes-car-sales-forecast-to-rise-3-in-2014-but-price-war-to-linger
Dalsze informacje:
www.twitter.com/NokianTyresCom
www.youtube.com/NokianTyresCom
www.facebook.com/nokiantyres
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc
Blok ekspertów Nokian Tyres:
http://nordictyreblog.com/
Vianor tyre and car-service
Product Manager, Passenger Car Tyres Ville Nikkola, Tel. +358 3 340 7596
E-Mail ville.nikkola(at)vianor.com
http://vianor.com
Nokian Tyres Europa
Nokian Tyres s.r.o
V Parku 2336/22
148 00 Praha 4
Czech Republic
Business Director Central Europe Dieter Köppner, Tel.+420 222 507 761, E-mail:dieter.koppner(at)nokiantyres.com
Product Development Manager CE Sven Dittmann, Dipl.-Ing., Tel. +49 8143 444 850 E-Mail sven.dittmann(at)nokiantyres.com
Marketing Manager Lukáš Líbal, Tel. +420 222 507 759 E-Mail lukas.libal(at)nokiantyres.com
Nokian Tyres Finnland, siedziba główna
Nokian Tyres plc
Pirkkalaistie 7
P.O.Box 20
37101 Nokia
Finland
Development Manager Juha Pirhonen, Tel. +358 10 401 7708 E-Mail juha.pirhonen(at)nokiantyres.com
Technical Customer Service Manager Matti Morri, Tel.+358 10 401 7621 E-Mail matti.morri(at)nokiantyres.com
Attachments
Obowiązkowy system kontroli ciśnienia w oponach poprawia bezpieczeństwo (.pdf)
Obowiązkowy system kontroli ciśnienia w oponach poprawia bezpieczeństwo (.docx)