Wszystko jest kwestią wyczucia
Nawet najlepsze narzędzia nie są w stanie przekazać nam jakie to uczucie prowadzić oponę.
Każdego roku, kierowcy testowi Nokian Tyres pokonują setki tysięcy kilometrów, poznając i poddając opony ocenie oraz ucząc się ich wyczucia. Dopiero gdy pojazd staje się częścią ciała, kierowca testowy może pochwalić się genialnym wyczuciem opony. Oprócz Finlandii, testy opon przeprowadzamy na całym świecie, na różnych nawierzchniach i w szybko zmieniających się warunkach pogodowych. Najlepsi na świecie kierowcy testowi, szeroki zakres testów i doskonały sprzęt zapewniają oponie znakomite prowadzenia w zmiennych, a nawet ekstremalnych warunkach.
Kierowcy testowi odgrywają kluczową rolę w procesie badania opon. Każdy z nich przechodzi odpowiednie szkolenie, ale właściwe wyczucie i wiedza wymagają niemałej wprawy.
– To, jak zachowuje się opona możesz poczuć w rękach i wyczuć intuicyjnie. Czujesz, czy samochód dobrze się prowadzi, jak szybko opona wraca do stabilnej pozycji po wpadnięciu w poślizg i jak reaguje podczas hamowania, przyspieszania, slalomu czy podjazdu pod wzniesienie lub zjeżdżania w dół – tłumaczy Petri Paananen, kierowca testowy w Nokian Tyres.
Testerzy przekazują wyniki jazd próbnych i określają, które parametry opon są odpowiednie, a które należy jeszcze poprawić. Na ostateczne rezultaty testów składają się subiektywne opinie i obiektywne dane testowe. Wszystkie te informacje wykorzystane są w dalszych pracach nad oponami, aby zagwarantować najwyższą jakość elementu, który w najwyższym stopniu decyduje o bezpieczeństwu auta – czyli wyposażyć je w najlepsze opony.
– Kiepska opona zawsze będzie posiadała element, który zdecyduje o tym, że nie przejdzie któregoś z naszych rygorystycznych testów.
"Kiepska opona zawsze będzie posiadała element, który zdecyduje o tym, że nie przejdzie któregoś z naszych rygorystycznych testów."
Jakie cechy powinien posiadać dobry kierowca testowy, oczywiście oprócz umiejętności przeprowadzania odpowiedniej analizy sytuacji? Musi mieć co najmniej nerwy ze stali i podczas testowania produktów zachowywać otwarty umysł. Ważne też, aby posiadał pokłady pokory i ambicji. Oczywiście musi też z rozwagą używać pedału gazu.
– Jazda testowa to nie wyścig. Tu nie chodzi o prędkość, ale o wyczucie i analizę zachowania opony. Oczywiście szybka jazda zdarza się od czasu do czasu, ale najważniejszym elementem w procesie jest opona i jej wydajność – wyjaśnia Paananen.
Paananen to spokojny i proaktywny kierowca, zarówno na torze testowym, jak i poza nim.
– Zawsze zwracam uwagę na innych uczestników ruchu i obserwuję ich zachowanie. Zdarza się, że nie mogę przestać analizować i bliscy narzekają, że jazda ze mną to niekończące się pasmo komentarzy i wskazówek – śmieje się Paananen.