Nowa etykieta UE na opony

Nowa etykieta UE na opony

Nowa etykieta UE wchodzi w życie w tym roku. Co to oznacza dla kierowców?

Zmieniona wersja etykiety UE na opony zacznie obowiązywać od 1 maja 2021 r. Spowoduje to kilka zmian w samej treści etykiety, a także w sposobie jej eksponowania. 

Stosowanie etykiety UE na opony jest obowiązkowe w przypadku wszystkich opon letnich, całorocznych i zimowych opon bez kolców do samochodów osobowych, typu SUV i furgonetek sprzedawanych na obszarze UE od 2012 r. Celem tej etykiety jest ułatwienie kierowcom dokonywania świadomych wyborów przy zakupie opon. Służą do tego trzy kryteria klasyfikacji — efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i zewnętrzny hałas toczenia. Nowa etykieta ma jeszcze bardziej ułatwić wybieranie bezpieczniejszych opon zapewniających niskie zużycie paliwa.

 

Jakie nowe elementy będzie zawierać etykieta UE na opony po 1 maja 2021 r.?  

Oznaczenia przyczepności na śniegu i lodzie

Nowe klasy przyczepności na mokrej jezdni i zużycia paliwa

Dotyczy opon do samochodów ciężarowych i autobusów

Nowa etykieta zawiera te same trzy klasyfikacje, co poprzednio. Jednak klasy przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały zmienione i są teraz podobne jak w przypadku innych urządzeń gospodarstwa domowego. Usunięto puste klasy i wprowadzono skalę od A do E. Ponadto wprowadzono nowy sposób oznaczania klasy hałasu literami od A do C, ale poziom decybeli pozostaje taki sam jak wcześniej.   

Oprócz starych kryteriów, w nowej etykiecie wprowadzono oznaczenia przyczepności na śniegu i na lodzie. Opona, która została zatwierdzona do stosowania w trudnych warunkach śniegowych, ma oznaczenie przyczepności na śniegu, a opona, która przeszła międzynarodowe testy przyczepności na lodzie, ma na etykiecie oznaczenie potwierdzające przyczepność w tych warunkach.  

Nowa etykieta zawiera kod QR, który można zeskanować, aby zobaczyć więcej informacji o oponie zamieszczonych w rejestrze EPREL (European Product Registry for Energy Labelling).

Zakres stosowania fizycznej etykiety na powierzchni bieżnika opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory przedstawianie klas zamieszczanych obecnie na etykiecie wymagane było jedynie w materiałach marketingowych i specyfikacjach technicznych. W przypadku opon do samochodów ciężarowych i autobusów nie stosuje się oznaczenia przyczepności na lodzie. 

Dlaczego wprowadzono nową etykietę na opony?  

Większe bezpieczeństwo zimą

Większe bezpieczeństwo na drogach

Niższy poziom emisji

Większe bezpieczeństwo na drogach: dzięki nowym oznaczeniom przyczepności na śniegu i lodzie kierowcom prowadzącym pojazdy w regionach o trudnych warunkach zimowych, takich jak kraje skandynawskie, łatwiej jest kupować opony, które są bezpieczniejsze na zimowych drogach.  

Niższy poziom emisji: nowa etykieta ma pomóc kierowcom w wyborze opon zapewniających niższe zużycie paliwa, a tym samym zmniejszyć emisję spalin.  

Znajdź opony najodpowiedniejsze dla Ciebie