Podczas poślizgu na wodzie czy na błocie pośniegowym rozsądek i opanowanie schodzą na daleki plan
Matti Morri, Manager Działu Technicznej Obsługi Klienta, wykorzystuje dziesiątki lat doświadczenia, aby odpowiadać na pytania techniczne stawiane przez Klientów Nokian Tyres dotyczące kwestii opon. Jest również odpowiedzialny za przekazywanie dealerom i importerom najświeższych informacji na temat właściwości opon oraz osiągnięć nieustannej pracy rozwojowej.
"Błoto pośniegowe może z łatwością z kierowcy uczynić biernego pasażera."
Nokian Tyres posiada unikalne zaplecze do przeprowadzania testów poślizgu na błocie pośniegowym. Jakie korzyści płyną z takich możliwości?
“Z tego, co wiem, żaden inny producent opon nie posiada takiego terenu, na którym mogłyby się odbywać testy poślizgów na błocie pośniegowym w kontrolowanym środowisku testowym i w takim wymiarze, w jakim my to robimy. Każdej zimy gromadzimy hałdy śniegu na naszym torze testowym, a kiedy wraz z wiosennym słońcem śnieg zaczyna topnieć i tworzy się błoto pośniegowe, rozpoczynamy przeprowadzanie naszych obszernych testów. Poślizgi na wodzie są niebezpieczne, ale nie w takim stopniu jak poślizgi na błocie pośniegowym. Połączenie topniejącego śniegu, warstwy wody na powierzchni drogi, a często również i lodu sprawia, że sytuacja może być bardzo trudna, nawet dla doświadczonego kierowcy. Mimo iż jesteśmy pionierami w branży, nawet my co roku odkrywamy nowe fakty i uczymy się czegoś nowego, zaskakującego.”
Czy odzwierciedleniem lepszej jakości opon jest ich zachowanie w trudnych sytuacjach?
“Nasi klienci, którzy mieli okazję uczestniczyć w jazdach testowych przeprowadzanych na naszym torze testowym są zdumieni różnicą między możliwościami opon, których głębokość bieżnika wynosi 4mm i całkowicie nowych opon. Niestety jednak nie każdy ma możliwość doświadczyć samemu w bezpiecznych warunkach, jak szybko woda lub błoto pośniegowe na drodze może z kierowcy uczynić biernego pasażera.”
"Podczas poślizgu na wodzie czy na błocie pośniegowym rozsądek i opanowanie schodzą na daleki plan."
Co można zrobić w przypadku wystąpienia hydroplaningu lub poślizgu na błocie pośniegowym?
"Pojawienie się takich zjawisk jak hydroplaning uzależnione jest od wielu czynników, na które może mieć wpływ kierowca: wysokość bieżnika, ciśnienie powietrza w oponach oraz prędkość jazdy. Jeżeli mimo wszystko dojdzie do poślizgu na wodzie, należy jak najszybciej zredukować prędkość, jednocześnie starając się odzyskać kontakt opony z nawierzchnią. Tylko wówczas możliwe będzie sterowanie pojazdem. Nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego wielu kierowców decyduje się na jazdę, mimo występujących opadów deszczu, po drogach, w których występują koleiny - mając świadomość, że to właśnie w koleinach najszybciej zbiera się woda.”