"Podejmowałem już próby bicia rekordu prędkości w kilku samochodach. To był pierwszy raz, gdzie zasiadłem za kierownicą ciągnika. I od razu pobiliśmy rekord świata! Opony i traktor bardzo dobrze współpracowały mimo trudnej pogody."
Firma Nokian Tyres rozszerzyła swój bogaty asortyment opon zimowych do ciągników, wprowadzając model Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI wiosną 2014 r.Unikalny wzór bieżnika Hakkapeliitta TRI, zimowa mieszanka kauczukowa oraz lamele maksymalizują przyczepność i trakcję. Przekątne lamele tworzą rowki na blokach bieżnika, zwiększając liczbę krawędzi zapewniających przyczepność z nawierzchnią, a także poprawiając przyczepność boczną i podłużną. Ten najdalej wysunięty na północ producent opon na świecie już ponad 10 lat temu po raz pierwszy wprowadził na rynek opony do ciągników z bieżnikiem blokowym.
– Podstawowym zadaniem jest przeprowadzenie testów w warunkach ekstremalnych, a to wymaga unikalnych umiejętności. Chcieliśmy zaprezentować prawdziwe osiągi nowego modelu Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI. To niesamowity widok zobaczyć maszynę o masie 7,7 tony, która pędzi z prędkością ponad 130 km/h, z czterokrotnym Mistrzem Świata w Rajdach Samochodowych za kierownicą! Kiedy ciągnik mknie tak szybko po zimowej nawierzchni, niezbędna jest duża przyczepność i stabilność oraz doskonałe właściwości prowadzenia. Osiągnięcie tych parametrów było naszym celem w trakcie opracowywania opony Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI – mówi Tero Saari, Project Manager, R&D Nokian Tyres.
Rekord został ustanowiony 19 lutego 2015 r. na pasie startowym lotniska awaryjnego w Vuojärvi (Finlandia), oddalonego jakieś 20 kilometrów od miasta Sodankylä w kierunku Rovaniemi. Całkowita długość pasa ubitego śniegu wynosiła około 2 300 metrów, a 50-metrowy odcinek pomiaru prędkości został wyznaczony na jego środku.
Księga Rekordów Guinnessa określiła specyficzne zasady obowiązujące w trakcie bicia rekordu świata prędkości ciągnika. Czas, w którym ciągnik przejeżdża pokonuje 50-metrowy odcinek pomiaru prędkości jest mierzony w obu kierunkach (kierowca jedzie tam i z powrotem). Rekord świata stanowi średnią arytmetyczną obu pomiarów. Ciągnik rozpędza się ze startu lotnego.