Najszybsze na lodzie: 335,713km/h!
Opony zimowe Nokian Tyres ustanawiają nowy rekord maksymalnej prędkości samochodu na lodzie — 335,713 km/h! W ten sposób dominacja światowego lidera w branży opon zimowych rozciągnęła się także na parametr prędkości maksymalnej. Kierowca testowy Janne Laitinen z Nokian Tyres poprowadził Audi RS6 na seryjnych oponach zimowych Nokian Tyres z rekordową prędkością przy prawdziwie mroźnej pogodzie po zamarzniętej powierzchni Morza Bałtyckiego u wybrzeży Finlandii. Nowy, najwyższy model opon produkowany przez pierwszą firmę produkującą opony zimowe zapewnia przyczepność i prędkość na niespotykanym dotąd poziomie: Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 z kolcami w rozmiarze 255/35R20 97 T XL.
"Przeprowadzanie najcięższych testów w ekstremalnych warunkach jest zawsze korzystne dla kierowców."
„Przeprowadzanie najcięższych testów w ekstremalnych warunkach jest zawsze korzystne dla kierowców. Chcieliśmy poddać nowe opony Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 najtrudniejszemu z możliwych wyzwań. Przy najwyższych prędkościach na opony działają ogromne siły, ponieważ w ciągu sekundy samochód pokonuje 93 metry, a kolce uderzają w powierzchnię lodu 43-krotnie” — wyjaśnia Matti Morri, dyrektor techniczny serwisu klienta w Nokian Tyres. „Wraz z rosnącym oporem powietrza do osiągnięcia przyspieszenia wymagana jest coraz większa przyczepność. Poza dobrą przyczepnością decydujące znaczenie mają precyzja prowadzenia i dobra stabilność.”
To samo miejsce, ten sam samochód, ten sam kierowca — tym razem z nowymi oponami zimowymi Nokian Tyres Hakkapeliitta 8
W czasie tego niezwykłego testu opon zimowych Janne Laitinen, „specjalista od lodu” i wielokrotny zdobywca światowych rekordów, uzyskał prędkość prawie 340 km/h (211,27 mph) w należącym do floty pojazdów testowych Nokian Tyres Audi RS6. Próba pobicia rekordu świata została zaplanowana na dzień 9 marca na lodzie w pobliżu miasta Oulu na odcinku o długości 12 kilometrów (7 mil).
Nokian Tyres oraz Laitinen, który od ponad 25 lat pracuje jako specjalista od testów opon, mają także na swoim koncie wcześniejszy światowy rekord Guinnessa w kategorii samochodów najszybszych na lodzie (331,61 km/h (206,05 mph), marzec 2011) i rekord jazdy samochodem elektrycznym po lodzie z prędkością 252,06 km/h (156,62 mph, marzec 2012).
Aby rekord trafił do Księgi Rekordów Guinessa, podczas jazdy na lodzie należy spełnić określone wymagania. Prędkość i czas na kilometrowym odcinku pomiarowym zostały zmierzone w obu kierunkach. Rekord świata jest średnią tych dwóch pomiarów. Samochód rusza z lotnego startu, a czas dostępny na próby wynosi godzinę. Lód musi powstać w sposób naturalny. Nie wolno sztucznie zwiększać chropowatości powierzchni ani stosować chemikaliów. Opony muszą być dostępne w handlu i dopuszczone do ruchu drogowego w kraju, w którym jest bity rekord.
Czytaj więcej: